Thursday, June 19, 2014

?או, מה זה שנפה - Not Biting The Hook

החלטתי, ביני לבין עצמי, שבלוגים זה פאסה. בשביל לכתוב משהו שכולם רואים ומגיבים יש את פייסוש, אינסטוש וחבריהם.
אבל, מאחר וכבר כתבתי פוסט כזה ארוך ומושקע בפייס, על נושא שכל כך קרוב לליבי, החלטתי לתת לו במה של כבוד כפוסט ראשון שלי בבלוג מאז 2012.

כתבתי בעבר על הנזירה הטיבטית שאני מעריך ואוהב כל כך. פמה צ'ודרון (Pema Chödrön) שמה.
אחד המונחים שלמדתי ממנה לפני שנים היה "שנפה" – Shenpa.
זו מילה בטיבטית שכל כך קשה לתרגם את מלוא המשמעות שלה, עד שפשוט משתמשים בה בשפת המקור, בשביל להעביר את מלוא המסר.
זה בערך כמו לנסות לתרגם לאמריקאי ממוצע את המונח "אחל'ה".
שיהיה לכם בהצלחה עם זה.

פמה כתבה את הקטע הבא באנגלית, ואני ניסיתי לתרגם אותו לעברית (בעזרתו הנדיבה של מר גוגל) ולמרות שקצת חטאתי מהטקסט המקורי, נראה לי שהרעיון הבסיסי נשמר.

נכון. זה ארוך. אבל המונח "שנפה" כל כך חשוב לי ומלווה אותי מאז שנתקלתי בו לראשונה, ומאז שזיהיתי אותו בחיי היומיום שלי, שלדעתי שווה להעמיק בהבנתו. כמובן, המאמרון הזה משמש כטיזר, כפתיחת דלת לכדי סדק צר למשהו הרבה יותר עמוק, שדורש עבודת מחקר פנימית, ואפילו זה לא יתחיל את העבודה האמיתית של השינוי המיוחל.

אזי, הנה זה בא:

NOT BITING THE HOOK - Pema Chödrön
בטיבטית יש מילה שמצביעה על השורש של תחושת התוקפנות, שהיא גם השורש של השתוקקות.
היא מצביעה על חוויה מוכרת, שהיא השורש של כל סכסוך, כל אכזריות, דיכוי, ותאוות-בצע. מילה זו היא Shenpa.
התרגום המקובל הוא "הִתְקַשְּׁרוּת", אך תרגום זה אינו מספיק בכדי להביע את מלוא המשמעות של המונח. אני חושבת על Shenpa כ"התמכרות." הגדרה נוספת, המשמשת את Dzigar Kongtrul Rinpoche, היא "דחף"; הדחף שמאחורי המחשבות, המילים והמעשים שלנו; הדחף שמאחורי "אוהב" ו-"לא אוהב"  או "רוצה" ו-"לא רוצה".
הנה דוגמא מחיי היומיום: מישהו מעביר ביקורת עליך. הוא מותח ביקורת על העבודה שלך או על המראה שלך או הילד שלך. ברגעים שכאלו, מה זו התחושה הזו שאתה מרגיש? יש לה טעם מוכר. יש לה ריח מוכר. ברגע שתתחיל לשים לב לזה, תרגיש כאילו התחושה הזו קיימת מאז ומתמיד. התחושה הדביקה הזו היא Shenpa. והיא מגיעה יחד עם דחף מפתה מאוד לעשות משהו. מישהו אומר מילה לא נעימה ואתה יכול מיד לחוש תזוזה מבפנים. יש כיווץ כזה שמסתחרר במהירות ורוצה להאשים את האדם הזה, או רוצה נקמה או גורם לך להאשים את עצמך. אז אתה עונה בחזרה או עושה מעשה כתגובה. ה"כוח" שמאחורי הכיווץ, מאחורי הדחף, מאחורי קו הסיפור או הפעולה הוא Shenpa.

אתה יכול ממש להרגיש כשה-Shenpa מתרחשת. זו תחושה שניתן לזהות בקלות. אפילו כתם על הסוודר החדש שלך יכול להדליק אותך. מישהו מסתכל עליך בצורה מסוימת, או שאנחנו שומעים שיר מסוים, או שנכנסים לתוך חדר מסוים - ובום!
אנחנו מכורים לזה. 
זו תחושה שלא קל לתאר, אבל כזו שכולם מכירים היטב.

עכשיו, אם תופסים את Shenpa מוקדם מספיק, ניתן לעבוד על הדחף הזה. אתה צריך להכיר בכך שזה קורה ולפעול עם התחושה הזו של להיות מופעל, החוויה של דחף בלתי נשלט; החוויה של לרצות לזוז ולהגיב. זה כמו לחוש את הכמיהה לגרד גירוד, שבדרך כלל אנו מרגישים כאילו אי-אפשר להתגבר עליו.
אף על פי כן, אנחנו יכולים לתרגל סבלנות עם התחושה העצבנית הזו, עם הדחף הזה, ולהחזיק חזק את הכיסא שלנו.


הנה הקטע באנגלית, למי שמתעקש על המקור, או משום מה, מתקשה עם שפת הקויידש ;-)
NOT BITING THE HOOK - Pema Chödrön

In Tibetan there is a word that points to the root cause of aggression, the root cause also of craving. It points to a familiar experience that is at the root of all conflict, all cruelty, oppression, and greed. This word is shenpa. The usual translation is “attachment,” but this doesn’t adequately express the full meaning. I think of shenpa as “getting hooked.” Another definition, used by Dzigar Kongtrul Rinpoche, is the “charge”—the charge behind our thoughts and words and actions, the charge behind “like” and “don’t like.” Here’s an everyday example: Someone criticizes you. She criticizes your work or your appearance or your child. In moments like that, what is it you feel? It has a familiar taste, a familiar smell. Once you begin to notice it, you feel like this experience has been happening forever. That sticky feeling is shenpa. And it comes along with a very seductive urge to do something. Somebody says a harsh word and immediately you can feel a shift. There’s a tightening that rapidly spirals into mentally blaming this person, or wanting revenge or blaming yourself. Then you speak or act. The charge behind the tightening, behind the urge, behind the story line or action is shenpa.

You can actually feel shenpa happening. It’s a sensation that you can easily recognize. Even a spot on your new sweater can take you there. Someone looks at us in a certain way, or we hear a certain song, or walk into a certain room and boom. We’re hooked. It’s a quality of experience that’s not easy to describe but that everyone knows well.

Now, if you catch shenpa early enough, it’s very workable. You can acknowledge that it’s happening and abide with the experience of being triggered, the experience of urge, the experience of wanting to move. It’s like experiencing the yearning to scratch an itch, and generally we find it irresistible. Nevertheless, we can practice patience with that fidgety feeling and hold our seat.

אם אתם רוצים ללמוד עוד מפי פמה על שנפה, יש את המאמר הבא שלה:

יש גם את הספר שלה עם אותה הכותרת, כאן:

בהצלחה לכולנו!

No comments:

Post a Comment